Vanliga frågor om livet i skolan

Mitt barn är sjuk. Hur notifierar jag skolan?

All frånvaro rapporteras av en förälder/vårdnadshavare via SchoolSoft. Man kan rapportera frånvaro för hela dagen eller enstaka lektioner, se instruktionsvideo. Vi kan inte rapportera ert barns frånvaro åt er.

Om ni har problem att logga in, vänligen kontakta vår SchoolSoft administratör, Ms. Unander-Scharin.

Hur når jag mitt barns mentor, ämneslärare eller annan personal?

Bästa sättet är email. Lärarnas mailadresser hittar du här och annan personals mailadresser hittar du här.

Många lärare har telefontider och informerar vilket sätt de föredrar att kommunicera med er föräldrar i början av läsåret. På grund av späckade scheman under skoldagen har lärare svårt att ta spontana besök och telefonsamtal. Vänligen boka tid via email.

Hur ansöker man om ledighet

Kontakta ditt barns mentor för att få en ledighetsblankett via email. Om du inte kan skriva ut blanketten går det bra att hämta en kopia i skolans reception.

Ledighetsansökan måste lämnas in senast två veckor innan önskad ledighet. Skolan skickar ett email med beslut inom en vecka efter mottagandet av ledighetsansökan. Lämna in blanketten till mentorn eller receptionen.

För mer information om ledighet, klicka här.

Om jag behöver nå mitt barn under skoldagen, hur gör jag då?

Eleverna får inte använda sina mobiler under skoldagen. Telefonerna ska placeras i det låsbara mobilskåpet i mentorklassrummet vid skoldagens början. Detta för att eleverna ska kunna fokusera på inlärningen och det minskar även risken för trakasserier via sociala medier.

Om det är nödvändigt att nå eleven går det bra att ringa till skolans reception på telefon 08-20 90 15. Administratören kommer att försöka att få tag på eleven så snart som möjligt. Tänk på att avbrott av undervisningen inte bara är störande för ditt barn utan även för läraren och de andra eleverna.

Om en elev vill kontakta sin förälder, vad gör han/hon?

Eleverna får inte använda sina mobiler under skoldagen. Telefonerna ska placeras i det låsbara mobilskåpet i mentorklassrummet vid skoldagens början. Detta för att eleverna ska kunna fokusera på inlärningen och det minskar även risken för trakasserier via sociala medier.

Eleverna kan när som helst under skoldagen ringa till sina föräldrar/vårdnadshavare från telefonen i receptionen.

Vad gäller vid besök till IES Länna?

Besökare är välkomna med vi rekommenderar att du kontaktar oss minst 24 timmar innan du planerar att besöka oss. Alla besökare måste skriva in sig i receptionen, bära ett besökpass väl synligt under hela besöket och skriva ut sig och lämna tillbaka passet i receptionen.

Om du inte kontaktat oss innan du kommer till skolan kan vi inte garantera att du kan besöka oss den dagen. Detta för att inte störa undervisningen samt att bejaka våra elevers säkerhet.

Besökare måste:

  • Följa samma regler som gäller för skolans elever och personal.
  • Kontakta skolan minst 24 timmar innan besöket. (Vissa besök kan endast godkännas av rektorn.)
Finns det en klädkod på IES Länna?

Skolan är en arbetsplats och vi klär oss för en sådan. Vi visar respekt för varandra genom att välja kläder som inte väcker anstöt hos andra. Modet växlar och personligheten kan visas genom klädseln, men vissa saker tillåts inte som att visa underkläder, ha på sig mössa/huva inomhus eller bära kläder som främjar våld, rasism, brott eller droger.

Följer skolan kommunens datum för helger och lov?

Ja för det mesta. Terminsstarten och vissa studiedagar kan dock variera men exakta datum finns alltid på skolans kalender på hemsidan eller på SchoolSoft.

Hur kan föräldrar delta i skolan?

IES Länna har en Hem och skola förening (PTA). Rektorn deltar regelbundet i PTAs möten för att främja samarbetet mellan hemmet och skolan. Ni kan kontakta IES Lännas PTA via email.

 


För ytterligare information kontakta IES Lännas Administration.

Kontakta oss